fredag 18 februari 2011

Lambada

A story seldom told...

Kommer ni ihåg Lambada?
Dansen och låten. För visst finns det 100tals lambadalåtar men den kända är ju Kaomas "lambada".

Videon:
Massa människor (inte alla unga å vackra för att säga det snällt), dansar Lambada på en strandbar när Kaoma spelar å sjunger. En kanske 11-12 årig blond flicka jobbar på baren med sin förmodar jag pappa. En kille i 10 årsåldern kastar lystna blickar på flickan som har sjukt slampiga kläder för sin ålder..
Dom börjar dansa å alla dricker orangina som måste ha sponsrat för det är oranginaflaskor EVERYWHERE!
Men då,
Kommer hennes onda pappa å SLÅR henne på håret!
Flickan står bakom baren å ser arg ut..

Pojken som fortfarande e kraftigt sugen på det blonda lilla stycket drar ut na dansgolvet igen för å grinda.

Pappan springer ner på dansgolvet å ser arg å farlig ut. Som en räddande fe/ängel greppar då den fulaste sångerskan i Kaoma tag i pappan å lär honom dansen. Flickan å pappan tittar förstående på varandra med en blick som säger ja det e okej att du strular m pojken för jag kommer knulla den här sångerskan!

Jaja nu till det viktiga! Så fort låten kom så ville jag kunna dansen. Klart den var ju så hot å sleezy.

Jag och min kompis, Anna anmälde oss till Lambada dansskolan bums!

Vi blev ganska duktiga faktiskt. Våra skollärare fick nys om detta... Helt plötsligt så var jag danslärare på Gympalektionerna för ALLA eleverna på hela min högstadieskola. Detta var faktiskt både roligt och hemskt pinsamt...
Det skulle bli värre.. Min lärare tyckte att det var en bra ide att sprida detta i kommunen.. Så snart så var jag den yngsta dansläraren i Göteborg och åkte runt på andra skolor och lärde ut Lambada, Bugg och chacha.

Nu 20something år efter kan jag tycka att det är rätt häftigt men att som 14årig smått fjollig kille m fet hy och hår var det inte direkt en trappa upp på coolhets stegen...

Allt detta kom jag ihåg när Christoffer igår spelade J-Los nya låt som har en Lambada sampling..

Puss

2 kommentarer:

  1. haha Lambada! =) Har själv skördat framgångar med att uppträda till ovanstående låt!

    SvaraRadera
  2. LOL! Ja precis så var videon. Den lilla blonda tjejen fick en örfil eller liknande. :(
    Minns när jag läser det att du höll i dansen på Burås. :) Och att du inte tyckte det var hippt. Jag kände med dej vet jag. Arg var man ju på alla vuxna så lärarna var i skottgluggen.
    Kram!

    SvaraRadera